topbella

Thursday, March 3, 2011

Ujian...

Sudah lama aku tak update blog ni.
Aku ada beberapa masalah yang tidak dapat dielakkan.
Keluargaku diberi ujian oleh Allah SWT.
21 Februari yang lalu...ma, abah, aqil dan pak saudara aku kemalangan di Kemaman.
Ma dan abah aku nak hantar bapa saudara aku ke Pahang. 1 jam sebelum sampai, mereka mengalami kemalangan. Ma aku patah tangan kiri. Abah aku cedera di bahagian kening dan dagu dan dikenakan beberapa jahitan. Bapa saudara aku pula mengalami kecederaan di dalam mulut dan dikenakan beberapa jahitan di bahagian dalam mulut. Aqil pula hanya bengkak sedikit di kepala.
Sebab itulah aku tidak dapat mengupdate blog ini.
Dalam waktu itu juga...aku sendiri tidak berapa sihat.
Sekarang ini pun masih lagi sakit tapi alhamdulillah...tangan aku sudah tidak sakit lagi seperti beberapa hari yang lalu. 
Begitulah kehidupan yang diberikan Allah SWT. Dipenuhi ujian untuk menguji iman dan kesabaran hambaNYA. Namun, kadang-kadang kita lupa untuk bersabar di atas semua ujian itu.
Semalam, aku ke Hospital Serdang kerana ma aku mempunyai temujanji dengan pakar ortopedik. Begitu lama menunggu untuk berjumpa doktor dan seterusnya untuk membuat x-ray tangan ma aku.
Masa tu, pelbagai orang dapat kulihat.
 Pelbagai sakit dapat ku tengok terutama berkaitan optopedik. Ada yang patah tangan, ada yang patah kaki. Ada yang hilang kaki dan ada juga yang hilang tangan. Ada juga ku lihat, bayi yang berbalut simen kakinya. Mungkin patah. Aku tak pasti. 
Ia mengajar aku untuk insaf. Masih ramai lagi orang yang menderita daripada kita. Derita dan sakit kita hanya sedikit berbanding orang lain. 
Untuk insaf...pergilah ke hospital. Kita akan dapat lihat pelbagai orang dengan kesakitan masing-masing. Ia mengajar kita untuk bersyukur. Itu yang aku alami setiap kali aku ke hospital.
Di sebalik musibah dan ujian ini...Allah SWT masih memberikan banyak rezeki kepada aku.
Semalam, aku dapat panggilan kerja. Hari ini sepatutnya aku start kerja tapi aku minta hari Isnin ini kerana hari ini aku ingin pulang ke kampung.
Mudah-mudahan Allah SWT permudahkan segala urusan...
Hanya itu doaku...

3 comments:

LiYa HaNiF :: said...

setiap org memang tak lepas dari ujian olehNYA.. pa pun akk harap amy tabah yer. take care ye..

Wun said...

semoga semua kembali sihat.. :)

N.Y. said...

thanks kpd kak liya dan juga farah di atas doa kalian...

Post a Comment

Aku tetap aku...

My photo
Aku insan biasa yang dilahirkan d bumi Allah SWT ini. Nothing special about me. PEACE NO WAR!!!!!
 
...amYunus...© DiseƱado por: Compartidisimo