topbella

Saturday, October 23, 2010

Sushi King

Sushi King!!!


Aku tahu di luar sana ramai peminat sushi.
Peminat sushi terdiri daripada pelbagai golongan.
Ada orang dewasa, kanak-kanak, orang Islam dan bukan orang Islam.
Nampaknya, apa yang aku nak perkatakan ini mendatangkan
kekecewaan atau kesedihan di kalangan peminat sushi yang beragama Islam.
Tapi, apalah nak disedihkan...bak kata suamiku
sushi bukan makanan ruji kita pun...
dah tahu tak halal jangan la di makan lagi.
Aku ada terbaca aduan tentang Sushi King ini di laman web halal JAKIM.
Ni aduannya.....

Saya adalah pelanggan tetap di restoren jepun Sushi King Sdn Bhd.
Saya kerap bertandang ke tempat tersebut hampir setiap hujung minggu. Baru-baru ini saya mendapat kejutan dari pekerja premis tersebut yang beragama Islam memaklumkan kepada saya yang terdapat makanan di premis tersebut adalah tidak halal kerana mengandungi sejenis arak iaitu mirin. Selain itu, status bahan mentah seperti ayam dan daging juga diragui kehalalannya kerana paket membungkus dari pengilang tidak tertera logo halal dari JAKIM, dan juga produk beasaskan ikan , ikan sebelah dan belut juga dikhuatiri tidak halal kerana produk tersebut ialah produk siap dari kilang. Mendengarkan berita ini saya merasa sungguh terkejut, dan bila diperhatikan tiada sebarang logo halal ditampal di tempat tersebut. Terdetik dalam hati saya bagaimanakah sekiranya makanan ini tidak halal? Bagaimana dengan beribu orang Islam yang menjadi pelanggan seperti saya ini. Kebetulan pada masa itu terdapat satu keluarga yang berpakaian berserban berjubah dan berpurdah turut menjadi pelanggan. Saya mohon agar perkara ini dapat disiasat oleh pihak tuan bagi membebaskan umat Islam dari perkara haram ini.

Aduan ini dibuat pada 01/11/2007 pada jam 11:17:51

Ni pula jawapan daripada pihak JAKIM...

Untuk pengetahuan tuan, syarikat tersebut tidak/belum mendapat sijil pengesahan halal dari JAKIM sehingga Januari 2008. Tuan boleh lawati laman web JAKIM www.halal.gov.my untuk mendapatkan status pengeluar makanan halal di Malaysia serta badan-badan Islam yang diiktiraf JAKIM. Syarikat atau premis yang mempunyai sijil pengesahan halal JAKIM dimestikan mempamerkan sijil asal dan logo halal JAKIM di premis mereka bagi memudahkan pengguna dan pihak lain.
Terima kasih di atas aduan pihak tuan. Harap maklum.





Walaupun adaun ini ditulis pada tahun 2007,  iaitu 3 tahun yang lepas
aku tetap nak tulis juga walaupun dah terlewat.
Sebab aku rasa tak ramai yang tengok tentang aduan ini di website JAKIM.
Tapi, aku rasa ramai umat Islam di luar sana yang membeli sushi dan juga mungkin
peminat sushi seperti pengadu di atas tadi.
Aku juga baru membuat semakan status halal Sushi King
Mana la tahu syarikat diorang sudah memohon sijil halal dari JAKIM.
Nampaknya jawapan yang aku terima juga mengecewakan.
Sushi King tiada dalam rekod JAKIM.
Masih belum memohon sijil halal dari pihak JAKIM.
Di blog yang lain, dia mengatakan bahawa sushi di celup dengan 0.01% alkohol.
Aku tidak dapat mengesahkan pernyataan ini benar ataupun  tidak kerana ia di luar kuasa aku. Satu lagi, aku tak tahu apa beza Sushi King dengan sushi lain.
Kalau korang nak tengok sendiri ataupun nak periksa sekali lagi

Pergilah singgah di website JAKIM  

Korang klik e-Halal taupun korang boleh terus ke link di bawah :-



Kepada umat Islam di luar sana, periksa betul-bbetul sushi yang anda makan.
Seeloknya tinggalkan lah makan sushi ini. Syubhah, kalau makanan itu syubhah, eloklah ditinggalkan. Banyak lagi makanan yang halal di Malaysia ini.
 Kepada sesiapa yang terbaca blog kami ini, 
andai aku ada kesalahan dan kesilapan di atas maklumat yang kuberikan ini, ku pohon kemaafan dan nyatakanlah kebenaran itu dengan meninggalkan komen anda.
Supaya aku lebih berhati-hati dalam memberikan maklumat di masa hadapan

MENCARI YANG HALAL ITU 
ADALAH FARDHU BAGI UMAT ISLAM!!!



1 comments:

Ms. Ellatron said...

salammm.. betul ke x halal? sy baru je mkn hari tu.. ada kwn sy kerja kat SK penang.. katanya semua sushi halal except for 1 meal.. i dont really know.. anyway, TQSM for this info! really appreciate it :)

Post a Comment

Aku tetap aku...

My photo
Aku insan biasa yang dilahirkan d bumi Allah SWT ini. Nothing special about me. PEACE NO WAR!!!!!
 
...amYunus...© DiseƱado por: Compartidisimo