topbella

Friday, February 18, 2011

Hidup ini...


Aku baru je singgah ke blog kawan aku.
Bila baca entry dia kali ni, aku teringat diri aku yang dulu.
Lagi la aku teringat bila soalan pasal kerja tu.
Tapi...itu dulu.
Kini, aku dah mencuba sedaya upaya untuk berubah dan alhamdulillah...
Nak kata berjaya tu tidak la jugak tapi aku bersyukur kini aku mampu terima ujian yang Allah swt bagi padaku dengan redha. Bukan saja bersabar tapi redha.
Insyaallah...hidup kita pasti bahagia dan gembira jika kita hadapi ujian dan dugaan yang Allah swt berikan ini dengan penuh redha dan penuh kesyukuran.
Nanti ada jugak orang kata...giler ke nak bersyukur ketika ditimpa musibah.
Why not?
Mesti bersyukur sebab nasib baik Allah swt tak berikan musibah yang lagi buruk dari itu kan?
Itulah kita manusia. Selalu lupa akan kebesaran dan kekuasaan Allah swt.
Kita lupa yang kita tidak mempunyai sebarang hak untuk mempertikaikan apa jua yang Allah swt berikan pada kita. Apa jua..
Yang kita selalu buat...
Kenapa aku tak dapat kerja? Kenapa orang lain dapat?
Kenapa aku tak kawin lagi? Kawan-kawan aku semua dah kahwin.
Kenapa aku tak dapat anak lagi? Orang lain dah ramai.
Kenapa aku tak dapat pakai kereta lagi? Kawan aku ramai dah pakai kereta.
Kenapa aku gemuk? Kawan aku tu kurus je.
Macam-macam lagi la soalan-soalan yang sebegitu rupa.
Tanpa sedar...kita telah mempersoalkan dan mempertikaikan apa yang Allah swt berikan pada kita.
Aku tak kata kepada sesiapa kerana aku dulu pun begitu.
Soalan-soalan sebegitulah yang selalu datang.
Tapi, alhamdulillah...Allah swt berikan aku kesedaran untuk berubah.
Alhamdulillah...aku telah berjaya sedikit.
Kita tiada hak untuk berbuat begitu sebab kita hanya hambaNYA. DIA adalah Pencipta kita.
DIA berhak buat apa saja kepada kita.
Jangan sesekali kita berprasangka buruk terhadap Allah swt.
Sebab Allah swt itu Maha Penyayang. Apa yang DIA aturkan untuk kita adalah yang terbaik untuk kita. Walaupun mungkin pada kita bukan yang terbaik.
Sebab Allah swt lebih tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.
Beprasangka baik lah pada Allah swt.
Aku masih belum dapat kerja....
Redhalah...mungkin ini yan terbaik untuk aku setakat ini.
Rezeki Allah swt itu luas...


Redhalah...
kerana dengan itu...hidup kita makin tenang...
Semoga kita mendapat ganjaran daripada Allah swt di atas segala dugaan dan ujian ini.





0 comments:

Post a Comment

Aku tetap aku...

My photo
Aku insan biasa yang dilahirkan d bumi Allah SWT ini. Nothing special about me. PEACE NO WAR!!!!!
 
...amYunus...© DiseƱado por: Compartidisimo