topbella

Thursday, December 30, 2010

Tahniah Malaysia!!!

Fuyoooo!!!!!!!!
Malaysia menang bro....hehe...
Akhirnya penantian selama 14 tahun ini membuahkan hasil yang cukup manis.
Malaysia adalah juara baru bagi Piala Suzuki AFF bagi tahun 2010.
Malaysia mengalahkan Indonesia dengan agregat 4-2.
Malaysia mencipta sejarah yang tersendiri apabila berjaya menjadi 
juara buat kali pertama bagi Piala Suzuki AFF.
Negara yang pernah menjadi juara adalah Thailand, Singapura dan juga Vietnam.

picture from metro online 

Malaysia memang hebat bermain malam tadi.
Penjaga gol kita, Khairul Fahmi memang penjaga gol yang terbaik.
Terkena pancaran laser pun tetap mantap menahan bola dari memasuki jaring.
Ternyata, Khairul fahmi tidak selembik Markus.
Hahaha....
Ada ke patut sebab pancaran laser tu dijadikan sebab yang mereka kalah 3-0 di Bukit Jalil baru-baru ni.
Ntah apa-apa la Markus ni.
Tengok Harimau kita...
Terkena pancaran laser pun tetap hebat. 
Sepakan penalti pun mampu tangkap dengan mantap
Rugi betul Garuda semalam...sepakan penalti tak berhasil.
Amik ko...jangan main-main tau dengan Harimau Malaya ni.
Pancaran laser tu yang bagi kekuatan yang lagi hebat tau.
Sorry ye Markus.hehe....

picture from kosmo online



Aku tengok kat rumah je malam tadi.
Cemas dan mendebarkan permainan semalam.
Tapi, gembira sebab Malaysia menang.
Garuda hilang kepak semalam. Harimau Malaya pula baru tunjuk taring.

Ucapan tahniah diberikan kepada
skuad bola sepak negara di atas kemenangan malam tadi.
Tambahan pula, penyerang kebangsaan kita, Mohd. Safee Mohd. Sali membawa pulang trofi selaku penjaring terbanyak Piala Suzuki AFF 2010.

Safee dan trofi yang dimenanginya.


picture from kosmo online

Safee kini berstatus peledak paling berbisa di Asia Tenggara mengetepikan penyerang Indonesia, Cristian Gonzales yang sekadar mengumpul tiga gol di tempat kedua senarai penjaring terbanyak. Bagi anugerah pemain paling bernilai (MVP) untuk kejohanan kali ini, ia menjadi milik kapten Indonesia, Firman Utina biarpun dia gagal menyempurnakan sepakan penalti malam tadi.Firman membawa pulang wang tunai berjumlah AS$10,000 (RM30,951). Sementara itu, selaku juara, Malaysia berjaya meraih wang tunai berjumlah AS$100,000 (RM309,510) manakala Indonesia yang menjadi naib juara menerima habuan AS$50,000 (RM154,755).Sepanjang lapan edisi kejohanan, hanya empat pasukan pernah bergelar juara iaitu Thailand, Singapura, Vietnam dan terbaru Malaysia.
Quote from http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=1230&pub=Kosmo&sec=Sukan&pg=su_01.htm
Kemenangan Malaysia amat bermakna walaupun terlalu banyak insiden yang berlaku di Indonesia. Antaranya mereka mengadakan tunjuk perasaan di hadapan hotel penginapan skuad Harimau Malaya.
Sedih sungguh dengan sikap penyokong Indonesia.
Tidak pandai langsung melayan tetamu yang datang.
Bila dah kalah tu, suka je nak salahkan orang lain. Laser punca Garuda kalah.
Cakap ada serbuk la kat gol Markus.
Cakap badan Markus gatal-gatal la lepas buat latihan kat Bukit Jalil.
Alahai...memang la gatal kalau tak mandi lepas buat latihan. Kat padang rumput pulak tu.
Kalau dah kalah tu, terimalah kekalahan itu dengan redha.
Dah la kalah, kalah dengan tidak bermarauh pulak tu. 
Kesian kat Garuda....
Nak kata laser punca kekalahan, 
Khairul Fhami pun kena laser gak, leh je tahan bola dari sepakan penalti tu.
Kalau dah memang hebat, bagilah laser ke, botol air ke, serbuk ke, tetap akan menang.
Jangan cari alasan di atas kesalahan orang lain untuk kekalahan anda.

Malaysia memang hebat dan tidak dapat dipertikaiakn lagi.
Semoga skuad bola sepak Malaysia akan terusakn persembahan yang hebat untuk di masa hadapan.

TAHNIAH MALAYSIA!!!





Wednesday, December 29, 2010

Aqil dan Qaliesya

Eh, dah dapat anak?
Bestnya...
Baby girl ke baby boy?
Baby girl......comel......
Alhamdulillah...anugerah dari Allah swt yang tiada ternilai harganya.
Tak kisah la baby girl ke boy ke...
asalkan ibu dan anak selamat dan sihat walafiat.
Sudah pasti sinar kegembiraan terpancar jelas di raut wajah si ibu dan si ayah.
Bila aku nak rasai ni?
Belum tiba masanya lagi...
Sebab itulah Allah swt masih belum bagi anugerah itu kepada kami suami isteri.
Kami hanya mampu berusaha dan berdoa sahaja.
Selainnya serahkan pada yang ESA, DIA lebih tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.

Nak citer pasal qaliesya sebenarnya...hehe...
Anak buah aku la...sape lagi...
Lahir hari Jumaat baru ni, 24 Disember 2010.
Dalam tengah hari tu ar...qaliesya ni keluar tengok dunia ni.
Tapi, aku dan suamiku masih belum berkesempatan lagi untuk tengok ahli baru ni.
Tak sabar nak tengok dia...hehe...
Adik aku kata putih sikit dari abangnya...
Abangnya...Muhammad Aqil la..sape lagi..Aqil masa lahir, gelap...hehe...
Banyak makan kicap punya pasal...hehe...

Aqil masa berumur 2 hari.

Sekarang ni Aqil dah putih sikit dari dulu...hahaha...
Aqil ni kan...adik dia dah lahir...tapi dia...berjalan pun tak boleh lagi.
Padahal umur dia dah 1 tahun 1 bulan, 13 bulan la senang cakap.
Aqil...Aqil...rindu kat Aqil ucuk ni.
 Ni gambar terbaru Aqil...

Aqil ketawa...hahaha...


  Nak letak gambar Qaliesya tapi tak de la pulak...
Next time la ye...
Nampaknya letak gambar abang Qaliesya je la ye...
Aku ada seorang kawan, nama anak dia pun Qalesya tapi dia sebaya dengan Aqil.
Qalesya dah boleh berlari dah tapi Aqil belum boleh berjalan lagi.
Baru bertatih sekrang ni.hehe...
Takpe la Aqil...janji sihat dah la...syukur alhamdulillah.

Aqil bersama mok dan tok ayah.

Aqil bersama ibu dan abahnya.
Aqil dan ceksu nye.
Tu la pasal Aqil nye.
kena panggil abang Aqil la sekarang ni.
Dah tak boleh panggil adik Aqil lagi tau.
Nanti, bila dah besar...jadi anak yang soleh k. Jaga dan bimbing adik baik-baik ye.
Sayang Aqil......

Untuk abg chik dan achik...
Tahniah di atas kelahiran puteri mereka, Nur Qaliesya.
Semoga kalian terus bahagia dan sentiasa berusaha untuk menjadi ibu dan abah yang terbaik.
Semoga rahmat dan redha Allah swt sentiasa bersama kalin dunia akhirat.




Monday, December 27, 2010

Bola... Bola... Bola...

Kaki apa yang paling banyak kat dunia ni?
Jawapannya kaki bola la...
Tak terbilang ramainya kaki bola di seluruh pelusuk dunia ini.
Tahun ni juga berlangungnya Piala Dunia...
Piala untuk sukan apa?
Sukan bola la...
Time tu semua duk pakat demam bola. Ada yang gaduh dengan isteri semata-mata nak tengok bola.
Ada juga isteri yang merajuk disebabkan bola ni.
Majikan jugak duk komen akan prestasi anak buahnya. Makin merosot.
Ada yang MC, ada yang tidur waktu keje, ada yang lambat masuk kerja.
Mana tak lewatnya...pukul 5 pagi baru nak tidur sebab lawan bola baru habis.
Hebat juga penangan bola ni, lagi-lagi time piala dunia.
Terbaru...semalam...malam tadi la...Piala Suzuki AFF.
Malaysia menang bro!!!!!! 

picture from harian metro online


kalahkan Indonesia dengan 3-0.
Boleh tahan jugak malam tadi. Aku pun layan jugak bola ni walaupun perempuan.
Orang kata perempuan ni jarang layan bola.
Biasanya aku layan sebab nak teman husband aku tengok bola la.
Best jugak Malaysia main semalam.
Apa-apa pun...
Tahniah untuk semua pemain Malaysia yang telah bertungkus lumus menyumbatkan gol.
Skrip berbeza dipamerkan oleh anak didik Rajagobal bermula separuh masa kedua dengan lebih banyak mengawal permainan dan saat yang ditunggu oleh jutaan rakyat 
Malaysia akhirnya tiba pada minit ke-62 apabila Mohd Safee menewaskan penjaga gol lawan, Markus Harison Rihihina dengan rembatan leret di dalam kotak penalti.
Bola berpunca gerakan licik Norshahrul Idlan Talaha yang menewaskan pemain pertahanan Indonesia, Maman Abdurachman disebelah kiri gol lawan sebelum membawa masuk bola ke dalam kotak penalti dan dengan yakin menolak kepada Mohd Safee yang sedia menunggu.
Pemain gantian, Mohd Ashari Samsuddin yang masuk menggantikan Mohd Amirulhadi Zainal di bahagian sayap kiri menambah derita Sang Garuda apabila rembatan kencang menewaskan Markus pada minit ke-67.
Belum pun Markus kembali tenang, Mohd Safee sekali lagi mempamerkan ketajamannya apabila tandukannya menewaskan penjaga gol veteran itu sekali gus mengesahkan kedudukannya sebagai penjaring terbanyak kejohanan setakat ini dengan empat gol mengatasi Cristian Gonzales yang menjaringkan tiga gol.
Quote from http://www.hmetro.com.my/articles/Strategimemukau/Article/

Time separuh masa pertama tu...macam tak best je aku tengok.
Husband aku pun tukar siaran lain. Kitorang pun layan la citer pulak.
Selepas itu, terkejut aku...tiba-tiba je dengar suara orang menjerit gembira.
Nak bergegar aku rasa rumah ni. Dah la rumah aku atas sekali.
Aku cakap mesti gol ni.
Apa lagi, terus tukar siaran la...sekali betul daa...gol.
Hahaha...gembiranya...
Apa lagi...terus layan bola la...pastu gol lagi...pastu gol lagi....
Hahaha....amik ko...3 gol kitorang bagi.
Tapi, ada gak kekecewaan yang aku nak cakap kat sini.
Tak baik la diorang halakan cahaya laser kat pemain Indonesia tu.
Tak tahu la angkara siapa...tapi tak elok kita buat macam tu.
Menang kalah adalah adat pertandingan.
Kalau kita kalah sekalipun, biar kita kalah secara bermaruah.
Kalau kita menang, kita akan menang dengan bangga.
Ni kita nak halakan laser kat pemain lawan pulak sampai permainan tergendala.
Tak best la gitu kan?
Tunjukkan kita, rakyat Malaysia punya sifat yang baik, nilai murni yang tinggi.
Kalau orang luar tengok...dia pasti kata...oh...macam ni rupanya orang Malaysia.
Tak best la kalau kita dengar.
So, kepada rakyat Malaysia semua termasuk aku...
ubah sikap itu...jangan di buat lagi...
buat malu Malaysia je. 
Walau apa pun...
Tahniah kepada semua pemain Malaysia untuk kemenangan malam tadi.
Teruskan bemain dengan lebih hebat lagi untuk pertandingan yang kedua ini yang akan berlangsung di Jakarta.
Semoga kemenangan milik Malaysia.
Kalau menang...first time la kita menang ek...
hehehe...mintak-mintak la menang.
Pemenang Piala Suzuki AFF bagi tahun 2010 ialah MALAYSIA!!!
hahaha....
Berangan jap...mintak-mintak la jadi kenyataan ye....




Tuesday, December 21, 2010

Tahniah sahabatku!!!

Setiap orang mesti mempunyai sahabat.
Samada sahabat itu sahabat sejati ataupun tidak.
Ramai kawan tika kita senang, tiada seorang pun di sisi kita kala kita susah.
Adakah kawan ini digelar sahabat?
Pada aku, ini hanya kawan sahaja.
Untuk seronok dan senang je dia hadir. Dikala susah, ditinggalnya kita terkapai-kapai.
Baik tiada kawan daripada mempunyai kawan yang begini.
Sahabat terbaikku adalah suamiku dan mak aku.
Mereka adalah sahabat terbaik aku. Sentiasa di sisi aku kala susah dan senang.
Seterusnya barulah sahabat-sahabatku yang lain.
Sahabat pertamaku, Siti Ruhaila Abd Rahman.
Ku gelarnya Ila sahaja.
Anak tunggal.
Sekarang sudah bergelar 'teacher' di sebuah sekolah rendah di Kelantan.
Pejam celik pejam celik, sudah 11 tahun persahabatan kami.
Perkenalan kami tika kami masing-masing di Form One.
Dialah sahabat baik aku yang pertama.
Sebelum dia, aku tiada sahabat baik.
Sudah lama perkenalan kami tapi kami belum sekali pun bergaduh.
Kami jarang berjumpa tapi persahabatan kami kekal hingga sekarang.
Contact pun kadang-kadang je tapi dia selalu ku ingat sebagai seorang sahabat.
Dia tak pernah lupa hari jadiku...aku pula selalu lupa hari jadi dia.
Selalu tertukar...6 bulan 8 ke...8 bulan 6...??? tapi ku rasa???
Teruknya aku....tapi aku sayang sahabatku ini.
Nickname ku sekarang ini diberi oleh dia.
Semua kawan-kawanku panggil aku dengan nickname yang diberi oleh dia.
Tika di universiti, bila oarng tanya nak panggil apa ni?
Aku cakap je nickname yang Ila bagi. Ia tanda ingatan aku sebagai sahabat.
Doa-doaku sentiasa ada untuk dia.

Tika perkahwinanku, nasib baik dia datang...kalau  tak...memang kena la...
Kedatangan Ila bersama umi dan abinya buatku gembira.
Walaupun dah lewat petang dia datang...aku tak buka baju pengantin semata-mata tunggu dia datang.

Tidak lama lagi, sahabatku ini akan menjadi isteri orang....sepertiku juga.
Ku gembira dia temui jodohnya.
Bakal suaminya adalah 'classmate' ku tika tingkatan lima.
Keciknya dunia...agaknya inillah dipanggil jodoh.
Selepas tingkatan 3, Ila mendapat tawaran ke sekolah berasrama penuh.
2 tahun di SMK Tengku Muhammad Faris Petra.
Selepas itu, Ila terus ke matrikulasi.
Tidak lama, Ila mendapat tawaran untuk menyambung pengajian ke maktab.
Ila ke maktab dan akhirnya...menjadi
Seorang guru Bahasa English. Dipanggil 'teacher' bila di sekolah.
Sekarang bakal pula bertemu jodoh dengan teman sekelasnya juga
tika dalam tingkatan 1 hingga 3.
Terkejut juga aku pabila dia khabarkan tentang jodohnya itu.
Walaupun aku tidak dapat menghadirkan diri pada hari pertunangannya...
Aku ada gambarnya...!!!

Inilah sahabatku...Siti Ruhaila.

Bersama bakal suaminya...classmate dia dulu.hehe....


bersama barang hantarannya.

10 Disember baru-baru ini adalah hari pertunangan.
Maafkan sahabatmu ini kerana tidak dapat menghadirkan diri.
Namun, doa-doaku sentiasa mengiringimu.
Semoga bahagia sentiasa milikmu.

Untuk sahabatku ila...
Ku doakan kalian berdoa selamat diijab kabulkan.
Semoga kalian berdua tabah dan sabar menghadapi ujian dan rintangan sepanjang pertunangan ini.
Semoga persahabatan kita kekal dunia akhirat.
Doaku untukmu sentiasa ada...
Semoga bahagia dan sentiasa dalam rahmat Allah swt.
Tahniah di atas pertunanganmu...
Congratulation for your engagment...


Saturday, December 18, 2010

Anak Setan

Info ini aku dapati dari inbox emailku.
Aku ingin kongsikan bersama di sini sebagai peringatan untuk kita setiap hari
dimana syaitan ini suka menganggu kehidupan seharian kita,
yang mungkin selama ini kita tidak sedar akan hasutan mereka.











Umar al-Khattabr. a berkata...
terdapat 9 jenis anak syaitan iaitu..............

1. Zalituun
Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat.
Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.

2. Wathiin
Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.


3. A'awan
Menghasut sultan/raja/ pemerintah supaya tidak mendekati rakyat.
Seronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu
mendengar nasihat para ulama.


4. Haffaf
Berkawan baik dengan kaki botol.
Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat
(cth : disko, kelab mlm & kempat yg ada minuman keras).

5. Murrah
Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yg sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamour etc.


6. Masuud
Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yg mula dari kata-kata mulut.


7. Daasim 
(BERILAH SALAM SEBELUM MASUK KE RUMAH...) Duduk di pintu rumah kita.
Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumahtangga suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi.

8. Walahaan
Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat dan menjejaskan ibadat-ibadat kita yg lain.


9. Lakhuus
Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api/matahari.

-----------------------------------------
Tambahan
Dan yang akhir-akhir ni yang paling teruk!


10. I-SETAN.
Sebuah pasaraya yg terkemuka di seluruh duniawi.
Terdapat di sekitar KLCC, Lembah Klang, Singapore, Beijing &.....

Kebaikan:
Memberi potongan harga pada Karnival jualan.

Keburukan:
Melalaikan manusia bershopping sehingga lupa waktu sembahyang
dan lupe yg lakinya dah tunggu kat kereta.

Pesanan...
Shopping tu agak-agak sikit, jangan sampai berlebih-lebihan pulak.
Membazir itulah sebenarnya amalan Syaitan.

11. HinduSETAN
Nie mereke-mereka yg menonton citer hindustan,
sampai masuk waktu sembahyang,maseh menyonggol depan tv.....
kapala keluar tanduk, tak sedar....... jadi lah hinduSETAN !!!

12. Santan
Yang ini aje nampaknya... .
berguna sedikit untuk masak kari dan masak lemak. 
Ha...tapi tak tau...
banyak santan ni naik arr kolesterol pastu dpt
penyakit kronik seperti darah tinggi dan sakit jantung...
hmmmm....???

Sunday, December 12, 2010

Wanita Merokok

Katakan tidak merokok!!!
Kita sering kali mengaitkan rokok dengan lelaki.
Namun, dunia makin canggih dan moden sehingga wanita pun merokok.
YE!!!
Begitu ramai sekarang perokok di kalangan wanita...
Ada yang masih bujang dan ada juga yang sudah berkahwin dan mempunyai anak.
Sudah hilang rasa kasih sayang seorang ibu apabila merokok di saat mengandung.
Betul..... rasa kasih sayang seorang ibu sudah tidak sehebat dulu...
Ibu mengandung sedang memberi racun kepada anak yang dikandungnya.
Seorang ibu sanggup meninggalkan anak yang dilahirkannya di lorong-lorong sepi, di tepi-tepi jalan, di tempat buangan sampah dan merata tempat.
Semalam, aku terserempak lagi dengan wanita merokok.
Kali pertama aku tengok wanita merokok ialah ketika aku tinggal di Kuala Lumpur.
Amat terkejut dengan fenomena itu.
Mungkin inilah baru kata moden dan 'rock' ek.
Sedih melihat wanita merokok.
Aku tidak dapat menguraikan bagaimana perasaan aku apabila melihat wanita merokok.
Seolah-olah hilang norma sebagai seorang wanita. Yang penuh dengan kelembutan.
Entah lah dunia...
Pelbagai racun ada di sebalik sebatang rokok.

Di bawah ini adalah fakta tentang ROKOK...
 
MEROKOK ADALAH HARAM
 Muzakarah Jawantankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan  
bagi Hal ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995
bersetuju  membuat keputusan bahawa merokok adalah haram.
“Dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke dalam kebinasaan”
-Surah Al-Baqarah : 195

MEROKOK MENGAKIBATKAN STROK
Nikotin dalam rokok merosakkan saluran darah. Dinding salur darah tersumbat di dalam otak. 
Sebahagian badan akan lumpuh dan mungkin membawa maut.

MEROKOK MENGAKIBATKAN KELAHIRAN PRA MATANG
Merokok semasa hamil mengakibatkan risiko kelahiran bayi pra-matang dan kurang berat badan.

MEROKOK MENGAKIBATKAN KANSER MULUT
Merokok merupakan sebab utama kanser mulut.
Kanser ini akan menyebabkan pesakit memerlukan pembedahan yang rumit serta menimbulkan masalah pemakanan, pertuturan serta kecacatan kekal.

MEROKOK MENGAKIBATKAN KERACUNAN
Apabila anda merokok, anda akan menyedut asap rokok yang mengandungi arsenik dan naphthalene. Keduanya adalah bahan utama dalam racun tikus dan ubat gegat.






Memang sah dan nyata bahawa rokok mendatangkan keburukan di dalam hidup kita.
Kepada perokok di luar sana...tidak kiralah lelaki atau wanita...
Berhentilah merokok....
Sayangilah diri anda dan orang di sekeliling anda.
Betul ke anda sayangkan anak, isteri dan keluarga anda?
Kalau betul la anda sayang, berhentilah merokok.
Orang di sekeliling anda mendapat extra keburukan dari anda akibat merokok.
Orang yang menyedut asap rokok lagi bahaya berbanding orang yang menghispa rokok.

Fikir-fikirkanlah...
Kenapa rokok harus menjadi keperluan anda?

KATAKAN TIDAK PADA ROKOK!!!




Wednesday, December 8, 2010

Salam Ma'al Hijrah

Semalam, seluruh umat Islam menyambut tahun baru bagi kalender Islam.
Semalam adalah 1 Muharam 1432.
Aku mungkin terlambat untuk mengucapkan Salam Ma'al Hijrah
kerana aku mengalami sedikit masalah untuk online.
Walaupun sedikit lambat...
Aku ingin juga mengambil kesempatan ini untuk megucapkan 
SELAMAT TAHUN BARU ISLAM ataupun
SALAM MA'AL HIJRAH 
kepada seluruh umat Islam di dunia ini.
Semoga dengan kedatangan tahun baru ini, kita semua dapat melakukan penghijrahan
yang baik dalam kehidupan kita sebagai umat Islam dan khalifah Allah swt di muka bumi Allah swt ini.
Semoga kita sentiasa ada keinginan untuk berubah menjadi yang lebih baik lagi.


Biasanya lebih ramai orang teruja untuk menyambut tahun baru masihi berbanding tahun baru hijrah.
Jangan terkejut kalau ada di antara kita, yakni umat Islam yang tidak tahu apa itu Ma'al Hijrah.
Mungkin ini disebabkan kurangnya pendedahan terhadap individu itu sendiri.
Sedikit kecewa kerana ada umat Islam yang tidak tahu apa itu Ma'al Hijrah. Mungkin juga ada di antara kita yang tidak tahu bulan-bulan Islam.
Semua orang tahu akan bulan-bulan Masihi yakni bermulanya bulan Januari dan berakhirnya bulan Disember.
Tapi, tahukah anak muda kita sekarang akan bulan-bulan Islam ataupun Hijriyah?
Bermulanya dengan Muharam dan berakhirnya Zulhijjah.
Bulan Islam juga mempunyai 12 bulan seperti bulan Masihi. Bulan-bulannya adalah:
Muharam
Safar
Rabiul Awal
Rabiul Akhir
Jamadil Awal
Jamadil Akhir
Rejab
Syaaban
Ramadhan
Syawal
Zulkaedah
Zulhijjah
Inilah bulan-bulan Islam yang perlu kita tahu sebagai umat Islam.
Kenapa bulam Muharam lebih dikenali dengan Ma'al Hijrah?
Ini kerana..... Ia memperingati penghijrahan
Nabi Muhammad saw dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi.
Berlaku pada 1 Muharam, ia merupakan hari pertama Takwim Hijrah.
Hari Awal Muharram atau Hari Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana ia menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam.

 


Sekali lagi ku ingin ucapkan Salam Ma'al Hijrah kepada seluruh umat Islam.
Semoga tahun ini, kita akn lebih berusaha untuk beribadat kepada Allah swt dan 
sentiasa beroleh keberkatan dari Allah swt.
Sediakan diri kita semua untuk berubah menjadi lebih baik.
Lakukan penghijrahan di dalam diri kita sekarang kerana Allah swt.

Tuesday, November 23, 2010

Aidiladha dan Korban

Beberapa hari yang lalu, seluruh umat Islam telah menyambut Hari Raya Aidiladha.
Bila kita sebut Aidiladha, kita akan teringat tentang korban.
Kita juga akan menyebut Hari Raya Aidiladha sebagai Hari Raya Korban,
begitulah rapatnya ibadah korban itu dengan Aidiladha.

Mengikut sumber daripada http://nasbunnuraini.wordpress.com/2007/12/04/ibadah-korban/

Hukum korban adalah sunat dalam Mazhab Syafie, tidak kira orang itu adalah miskin ataupun berada.
Manakala bagi Mazhab Hanafi pula, wajib korban bagi orang yang berada dan sunat bagi orang miskin.

Boleh juga kita diniatkan aqiqah semasa korban, cuma kurang martabat dan nilainya berbanding dengan korban. Tujuh bahagian daging korban (tidak termasuk aqiqah) akan menjadi seekor binatang tunggangan kita meniti titian sirat di akhirat kelak.

Kita disunatkan memakan daging korban sendiri, yakni lembu yang dikorbankan oleh kita.
Menyalahi sunnah nabi sekiranya lembu A yang dikorbankan tetapi daging lembu B yang diberi,
(dicampur-campur daging lembu A dan B).
Hati, jantung, daging peha (depan, belakang) juga mesti dibahagi tujuh bahagian. Tulang rusuk juga mesti dibahagi 7, misalnya 2 batang/keping tulang seorang. Bahagian seperti kepala dan kaki tidak wajib dibahagi 7 (kaki cuma ada 4 kaki).
Daging korban boleh dibahagikan kepada orang kaya ataupun miskin, walaupun orang itu juga melakukan ibadah korban, tetapi tidak boleh diberikan kepada orang kafir (bukan Islam).
Mengenai daging  korban boleh disimpan ataupun tidak, pada permulaan Islam, tidak boleh, Nabi larang simpan daging korban. Namun akhirnya dibolehkan. Satu bahagian daging korban dibahagi tiga. 1/3 dari satu bahagian kita ambil, 2/3 dari satu bahagian dibahagikan. Daging korban yang boleh disimpan ialah 1/3 dari 1 bahagian yang dikorbankan. Daging akikah tidak boleh disimpan, hendaklah dihabiskan.
 Nabi Muhammad s.a.w. juga telah mengorbankan dua ekor kibas yang besar salah satunya untuk dirinya dan yang satu lagi untuk umatnya. Kita juga sepatutnya melakukan korban untuk Nabi
Bahawasanya Nabi berkorban dua ekor kibas kedua-duanya berwarna putih bercampur hitam. Seekor untuk diriNya s.a.w  dan seekor lagi untuk umatNya yang mengaku KeEsaan Allah ta’ala ( yang beriman) dan menyaksikan (mengaku) KeRasulanNya”.
 --------------------------------------------------------------------------------------

Baru-baru ini, pada hari raya pertama, 
adik lelaki aku telah melakukan ibadah korban sebanyak 1 bahagian daripada 7 bahagian.
Orang kata, raya Aidiladha di Kelantan adalah meriah berbanding negeri-negeri lain di Malaysia.
Pada pendapatku, kerana di Kelantan, begitu ramai orang di Kelantan yang melakukan ibadah korban, tak kira orang itu miskin ataupun kaya.
Yang penting, setiap orang berlumba-lumba untuk membuat ibadah korban
Aku rasa di situlah sebab meriahnya raya Aidiladha di Kelantan.
Kalau tidak melakukan korban di Hari Raya Aidiladha, ku dapat rasakan tiada meriahnya dan 'feel' raya Aidiladha itu sendiri.
Bezanya raya Aidiladha adalah kami di Kelantan tidak menyediakan makanan sebanyak seperti Hari Raya Aidilfitri kerana lebih suka untuk menjamah daging korban.
Aktiviti kunjung mengunjung juga sedikit kurang berbanding Raya Aidilfitri kerana
masing-masing sibuk untuk menjalankan ibadah korban yang hanya dapat dilakukan
selama 4 hari sahaja.
Kuih raya juga kurang disediakan, malah ada yang tidak menyediakannya langsung.
Biasanya, kalau ada tetamu yang berkunjung, kami hanya menjamu tetamu dengan hidangna daripada daging korban dan nasi putih. Bermacam-macam jenis masakan tetapi daripada daging korban, seperti sup tulang, sup daging, singgang tulang, gading goreng, sup perut dan bermacam-macam lagi la...
Yang penting, tetamu di jamu dengan daging korban.
Itulah bezanya di Kelantan, mungkin di situlah kemeriahannya.

Lembu baru ditumbangkan.

Sesudah bertakbir, tiba saatnya untuk disembelih.

Lembu baru sudah disembelih.
Mengagihkan daging korban kepada 7 bahagian.

Begitulah yang berlaku di pagi raya Aidiladha di kampungku baru-baru ini.
Saat melihat lembu itu disembelih terasa kelainan di hati ini.
Sejurus disembelih sehingga putus halkum, lembu mengerang kesakitan.
Syahdunya ketika itu.
Selepa situ, kita hendaklah menunggu lembu itu sampai mati.
Kemudian, barulah dilapah kulitnya dan dagingnya dibahagikan kepada 7 bahagian.
Aku teringin untuk menunaikan ibadah korban ini.
Insyaallah, kalau dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki, aku ingin menunaikan ibadah korban ini pada tahun hadapan. Insyaallah...
Semoga Allah swt memakbulkan doaku ini.






Tuesday, November 16, 2010

Selamat Hari Raya Aidiladha

Hari Raya Aidiladha ataupun Hari Raya Korban disambut pada 10 Zulhijjah setiap tahun oleh umat Islam di seluruh dunia. Hari Raya Aidiladha adalah perayaan terbesar bagi umat Islam selain daripada Hari Raya Aidilfitri.

Kita menyambut Hari Raya Aidilfitri  kerana meraikan kemenangan kita dalam ibadah berpuasa.
Berlainan pula dengan Hari Raya Korban, kita menyambutnya kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim as dalam menunaikan perintah Allah swt dan juga kesabaran anaknya Nabi Ismail dalam menunaikan perintah Allah swt. 
Istimewanya Hari Raya Aidiladha ini adalah ibadah korban yang dilakukan oleh umat Islam setiapkali menjelang Hari Raya Aidiladha ini.

Mengikut sumber http://ms.wikipedia.org/wiki/Hari_Raya_Aidiladha

Salah satu keistimewaan Aidiladha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban.
Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidiladha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah.
Dari segi bahasa, korban bermaksud dekat, manakala dari segi istilah ia bermaksud menjalankan perintah agama atau taat kepada perintah Allah kerana ingin mendekatkan diri kepada-Nya.

Hari Raya Korban jatuh pada hari kesepuluh pada bulan Zulhijjah, bulan terakhir pada kalender Hijrah Islam iaitu 10 Zulhijjah, merupakan tarikh penting dalam sejarah Islam di mana Nabi Adam dan isterinya Hawa dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi sebelum berjumpa di padang Arafah, di luar bandar Mekah.
Pada kebiasaannya solat sunat Aidiladha dicepatkan sedikit berbanding solat sunat Aidilfitri.
Hikmahnya dicepatkan sedikit waktu solat sunat Aidiladha adalah bagi memberi lebih banyak masa untuk penyembelihan korban. Hikmahnya dilewatkan sedikit solat sunat Aidilfitri pula adalah bagi membenarkan peluang bagi mereka yang belum membayar zakat menunaikan kewajipan mereka dan disunatkan makan dahulu sebelum pergi ke masjid.

Manakala bagi Aidiladha, hikmat disunatkan makan selepasnya supaya makanan yang mula-mula dimakan pada hari itu ialah daging korban yang berkat. Selepas bersembahyang, upacara korban akan dimulakan. Lembu, kambing, dan biri-biri yang dikorbankan akan disembelih secara beramai-ramai di kawasan masjid sebelum dibahagi-bahagikan kepada orang ramai terutamanya kepada golongan fakir miskin.

Hari Raya Aidiladha disambut ketika umat Islam membuat penziarahan ke Mekah,
mengunjung Kaabah dan melakukan korban sembelihan.
Al- Quran tidak menyatakan, tetapi umat Islam memegang bahawa perayaan korban ini memperingati kesanggupan Nabi Ibrahim untuk menyerahkan anaknya sebagai korban kepada Tuhan.
Berdasarkan kepada hadis (terjemahan) “Tiada amal anak Adam yang lebih disukai Allah pada hari Aidiladha melainkan ibadat korban. Sesungguhnya binatang yang dikorbankan itu akan datang pada hari kiamat lengkap dengan tanduk, bulu dan kukunya. Sesungguhnya ibadat korban ini diredhai Allah sebelum darah binatang itu jatuh ke bumi. Maka hendaklah kamu berasa lapang dada dan reda akan ibadat korban yang kamu lakukan.” (Hadis riwayat At-Tirmizi)
Berdasarkan sebuah hadis (terjemahan) yang telah diriwayatkan oleh Imam Tirmizi dan Al-Hakim yang bermaksud: "Tiada dibuat oleh anak Adam pada Hari Raya Adha akan sesuatu amal yang lebih disukai Allah daripada menumpahkan darah (menyembelih korban). Bahawa korban itu datang pada hari kiamat dengan tanduk-tanduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya. Sesungguhnya darah korban itu mengambil tempat yang mulia di sisi Allah sebelum darah itu tumpah ke bumi, maka hendaklah kamu buat korban itu dengan hati yang bersih."
 Tidak sampai beberapa jam lagi, kita akan menyambut Hari Raya Aidiladha, di kesempatan ini, aku ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada suamiku yang tercinta, keluargaku yang tersayang, saudara maraku, guru-guruku, sahabat-sahabatku dan seluruh umat Islam di dunia ini.


Di dalam hidup kita, kita sentiasa perlu berkorban, untuk mendapatkan sesuatu, kita juga perlu korbankan sesuatu. Itulah lumrah kehidupan yang sentiasa datang dan pergi dalam hidup kita.
Tahun lalu, aku dapat merasai satu perasaan yang lain apabila ku melihat saatnya lembu itu mahu dikorbankan...memang besar pengorbanan dan ketaatan  Nabi Ibrahim as dan anaknya, Nabi Ismail as  terhadap Allah swt. Di sudut hatiku, aku ingin sekali melakukan ibadah korban sekiranya diberikan rezeki oleh Allah swt. Insyaallah, impian aku itu akan tercapai.

Akhir kalam,
SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA
kepada seluruh umat Islam.
Maaf Zahir dan Batin





Monday, November 15, 2010

Perjalanan

Setiap yang bergelar manusia pasti akan melalui sebuah perjalanan,
sama ada senang atau sukar pasti kena melaluinya.
Kemalangan sering berlaku di Malaysia sehinggakan Malaysia menduduki tempat yang pertama di dalam dunia.
Hebatnya Malaysia...
Budi bahasa dikatakan cukup tinggi tetapi begitu kurang ajar dan gelojoh ketika di jalan raya.
Itulah perangai dan skap rakyat Malaysia.
Masing-masing lupa bahawa setiap pemandu berkongsi jalan raya, bukannya jalan raya itu kepunyaan anda seorang sehingga anda sesuka hati untuk tidak memberi signal ketika membelok.
Begitulah kebanyakan perangai para pemandu di Malaysia ini.
Di negara luar, laluan zebra adalah laluan paling selamat tetapi tidak di Malaysia, 
kerana di laluan zebra itulah anda berada di zon paling bahaya. 
Akhir-akhir ini, begitu banyak kemalangan yang melibatkan bas. 
Paling tragis melibatkan bas Delima baru-baru ini.
Perjalanan aku dari Johor ke Kuala Lumpur pada Sabtu lalu membuatkan hati aku kerisauan. 
Takut juga nak naik bas ni...
Teringat akan kawan aku yang sudah lama tidak pulang ke kampung kerana fobia akan kemalangan yang terlalu banyak melibatkan bas sehingga meragut nyawa.
Pemergianku dihantar oleh suami tercinta, perjalananku seorang diri kerana 
suamiku tidak dapat mengikut kerana bertugas.
Perasaan cemas bila naik bas keseorangan, lagi-lagi la tengah malam. Kelibat pemandu yang seakan bersikap kasar menambahkan lagi rasa 'cuak' di hati.
Perasaan ini agaknya dikongsi bersama penumpang lain.
Mungkin mereka juga teringat akan kemalangan ngeri yang melibatkan bas Delima.
Perasaan cemas masih di dalam hati...lantas ku sematkan di dalam hati, ajal maut di tangan tuhan, Allah swt. Kalau Allah swt menentukan aku mati malam ini disebabkan kemalangan, walau apa pun aku akan mati malam ini disebabkan kemalangan tanpa lewat sesaat pun. Keselamatan diriku, kusandarkan pada Yang Esa. 
Doaku semoga aku selamat sampai di tempat yang hendak dituju.
Sebelum itu, aku telah memohon kemaafan dari suamiku tercinta supaya
aku dimaafkan di dunia akhirat andai ajalku tiba malam ini. 
Maaf ku pinta kerana bercakap sedemikian sebelum ku pergi, cuma ku ingin ingatkan ajal itu begitu dekat, tanpa kita bersedia, orang yang kita sayangi akan pergi meninggalkan kita dalam sekelip mata sahaja. 
Ajal itu datang tanpa kita sedari.
Alhamdulillah, aku selamat sampai jua ke destinasi.
Bersyukur pada Allah swt.
Perjalananku diteruskan lagi dari Kuala Lumpur ke kampungku.
Kali ini, perjalananaku bersama ma, abah, adik perempuanku dan juga 
anak saudaraku yang berumur 1 tahun. 
Kali ini, pemandu adalah adik perempuanku. 
Kami bergilir menemani adikku memandu, risau dia mengantuk jer.
Berkat dari Yang Maha Esa, alhamdulillah, perjalanan kami selamat sampai ke destinasi.



Begitulah perjalanan di jalan raya di Malaysia.
Keadaan begitu menakut dan mengerikan.
Bertambah-tambah la kemalangan apabila tibanya perayaan.
Berbagai-bagai usaha dijalankan untuk meningkatkan kesedaran di kalangan pemandu di Malaysia ini.
Tetapi, pada pemerhatian aku, rakyat Malaysia begitu sombong dan ego ketika berada di jalan raya. Keselamatan diri menjadi taruhan. 
Semuanya ingin cepat tanpa mempedulikan keselamatan diri dan insan tersayang.
Apakah rakyat Malaysia terlalu berani? atau terlalu ganas di jalan raya?

Wahai rakyat Malaysia termasuk diriku...
Sedarlah, anda berkongsi jalan raya dengan pemandu lain.
Hormatilah hak pemandu lain dan sediakanlah diri anda untuk memberi hak anda kepada pemandu lain.
Bersedialah untuk berkongsi jalan raya itu...
Kalau perkongsian itu berjaya, Insyaallah perjalanan anda lebih selamat dan kita dapat mengurangkan kadar kemalangan di Malaysia...
Berhati-hatilah memandu ketika di jalan raya sempena kepulangan anda untuk menyambut Hari Raya Aidiladha yang tinggal 1 hari lagi.
Sentiasa berhati-hati memandu ketika di jalan raya.

Aku tetap aku...

My photo
Aku insan biasa yang dilahirkan d bumi Allah SWT ini. Nothing special about me. PEACE NO WAR!!!!!
 
...amYunus...© Dise├▒ado por: Compartidisimo