topbella

Tuesday, October 12, 2010

Facebook

Facebook? Apa tu? Muka buku ke buku muka?

Rasanya semua orang tahu tentang Facebook, dari budak sekolah hinggalah orang dah berusia. Facebook atau digelar Fb ini adalah salah satu laman sosial yang ada kat alam maya sekarang ni, selain MySpace, Twitter, Friendster, Tagged dan macam-macam lagi la yang aku tak tau. Pada bulan Julai 2010, 
Facebook mempunyai lebih 500 JUTA pengguna aktif!!!
Banyak tu...
Facebook ni banyak baik ke banyak buruknya?
Pada aku, Facebook ni banyak buruk dari baiknya. Walaupun begitu, terpulang juga kepada diri sendiri bagaimana meguruskan Facebook itu sendiri. Samada mencari dosa atau pahala.
Kenapa aku kata begitu?
Ketika aku membaca di satu forum Islam, aku terbaca tentang Facebook. Diorang membincangkan tentang dosa dan Facebook. Apa yang diorang cakapkan tak pernah terlintas di hati aku selama ini tentang Facebook. Secara peribadi aku memang tidak berminat dengan Facebook kerana padaku banyak keburukan dari kebaikannya.
Gambar? Yup, gambar. Rata-rata yang ada akaun Facebook mesti ada upload gambarnya kan? Macam-macam gambar ada, menutup aurat, yang tak menutup aurat, mengoda, seksi dan macam-macam lagi la.
Citer pasal komen-komen yang diorang tulis plak, macam-macam ada. Kalah Astro...
Mana tak nya, ada yang mencaci, mengutuk dan mengata, yang menyumpah seranah pun ada. Ayat-ayat cinta pun ada gak. Bab kata orang, apa yang di rasai semuanya nak tulis kat situ. Tak menutup aurat meamang berdosa, lagi bertambah-tambah la dosa bila seluruh manusia kat dunia ni tengok gambar kita yang tak tutup aurat tu...
Ya Allah swt, Nauzubillah...
Tak tertanggung rasanya dosa di bahu kita ni. Bab gambar yang mengoda plak, ada amik gambar posing manja la, jerling manja la...kalau orang lelaki yang bukan mahram kita tengok cam ne? Lagi-lagi kalau lelaki tengok sehingga bernafsu. Berdosa ke tak?
Aku ada terbaca satu komen akak ni yang mengatakan dia ada terbaca artikel tentang alamat kiamat semakin hampir adalah apabila manusia berbaik-baik dengan orang yang tak dikenali tetapi berjauhan dengan orang dekat dan disayangi oleh kita.  
Fikir-fikirkanlah...muslimin dan muslimat sekalian.
Kalau budak sekolah duk giler kat Facebook ni, mau tak nak pergi sekolah dia. Semangat untuk ke sekolah sudah tiada kerana penangan Facebook.
Ada yang bergaduh kerana Facebook, ada yang bercerai kerana Facebook...
Nauzubillah...Begitu hebat penangan Facebook ini...

Ada suami yang mengabaikan isteri demi Facebook
 Ada juga yang terkena penangan games dalam Facebook ni, aku terbaca tentang ini dalam akhbar. Aku  tidak faham kerana aku tiada Facebook dan aku tak faham akan selok belok Facebook ni, lalu kawan aku ni pun menceritakanlah apa maksudnya artikel itu. Games dalam Facebook ni banyak. Ada kedai kek, restoran, ladang dan macam-macam lagi la. Kalau yang ada ladang tu, dia boleh ternak lembu, kambing, itik, ayam dan pelbagai binatang ternakan lain la. Macam kat alam realiti kerja ternakannya cuma ia di alam maya.  Kata kawanku,
GAMES DALAM FACEBOOK JADI KETAGIH!!!
Ada yang rela bangun jam 3 4 pagi untuk pungut tanaman dalam games. Bukannya nak bangun buat qiamulail tapi nak pungut tanaman, takut tanaman mati kalau tunggu jam 8 pagi. Mengucap aku mendengar cerita kawanku...Begitu rupanya kataku...



 Sedar atau tidak sedar, kita sebeanrnya telah dikuasai oleh Facebook. 
Setiap benda ada baik dan buruknya, kalau kita menggunakan sesuatu dengan baik, ia akan jadi baik dan juga sebaliknya. Baiknya Facebook ini...
boleh berdakwah dan meyebarkan ajaran Islam kepada orang bukan Islam secara meluas...
boleh bertanya khabar dengan saudara mara, guru-guru dan teman-teman
yang telah terpisah selama ini
membina jaringan untuk perniagaan...
Kepada umat ISLAM di luar sana yang ada akaun Facebook, berfikirlah dan berubahlah. Lebih baik kiranya kita semuanya jadikan ia sebagai medan dakwah yang lebih efektif, kita boleh menghebahkan ajaran ISLAM dengan lebih meluas lagi, bukannya meruntuhkan akhlak orang Islam itu sendiri. Sedarkah anda ia sedikit sebanyak menyebabkan agama kita semakin tercalar kerana kita. Sedangkan kita tahu ISLAM ITU INDAH. Namun yang menyedihkan umat Islam itu sendiri tak seindah ajaran agama ISLAM.

Sesiapa yang belum ada akaun Facebook, fikirkan dan niatkan betul-betul dalam hati apa yang anda inginkan dengan akaun Facebook ini. Kiranya niat ingin berdakwah, teruskan. Semoga mendapat keredhaan Allah swt.
Aku berharap sesiapa yang ada Facebook itu, sebarkanlah Islam, berdakwahlah dengan cara anda sendiri. Gunakanlah kemudahan yang Allah swt berikan ini ke arah kebaikan.
Sama-samalah kita berdoa semoga kita semua sentiasa mendapat 
petunjuk dan hidayah dari Allah swt. 
Sesunggunhya azab neraka itu amat memeritkan...





2 comments:

AMYunus said...

I just surprised, there will be any nickname such as amyunus. my website amyunus.com since May 2009.

Regards

AMYunus

AMYunus said...

Bisa tak saya ambil ni email amyunus@gmail? terima kasih

Post a Comment

Aku tetap aku...

My photo
Aku insan biasa yang dilahirkan d bumi Allah SWT ini. Nothing special about me. PEACE NO WAR!!!!!
 
...amYunus...© DiseƱado por: Compartidisimo