topbella

Friday, January 21, 2011

Ayoub

Kali ni nak cerita pasal Ayoub.
Bukan siapa-siapa pun cuma pasal citer kat tv3 tu.
Semalam episod akhir. Sempat la aku tengok semalam.
Aku sebenarnya jarang tengok citer kat tv ni. Lagi-lagi la selera aku dan buah hati aku tu berlainan. Minatnya lebih kepada cerita luar Malaysia or omputih la senang citer. Aku pulak layan je selagi citer tu best kat deria aku.
Aku sebenarnya tak ikut pun citer Ayoub tu. Tapi ada la tengok 2 3 kali sepanjang citer tu kat tv.
Minggu ni aku tengok la cuma malam semalam je terlepas sebab ada hal. Aku suka tengok citer Ayoub ni walaupun aku jarang-jarang tengok. Aku suka sebab kisah dan jalan ceritanya. Mirip kisah Nabi Ayoub a.s kan?
Kesabarannya...Ketabahannya...Keimanannya...
Tetap teguh untuk Allah swt walau begitu banyak ujian dan dugaan yang menimpa hidupnya.
Namapaknya pelakon-pelakon tu semua berjaya menghidupkan watak dengan baik.hehe...tiba-tiba pulak jadi juri.
Ok, continue pasal citer Ayoub tu.



Ia betul-betul berkesan kat jiwa aku ni. Terfikir juga aku, kalau dugaan begitu yang menimpa aku, mampukah aku menerimanya dengan redha. Ya Allah...begitu banyaknya dosaku kepadaMu. Begitu alpa aku kepadaMu sebagai hambaMu yang perlu mengingatiMu setiap masa. Ampunkanlah dosa-dosaku Ya Allah swt. Iman kita begitu nipis umpama senipis kulit bawang. Lagi-lagi la kita umat di akhir zaman. Apakah penyebab yang menyebabkan kita tersungkur di kaki si syaitan durjana itu. Godaan syaitan yang kuat atau iman kita yang lemah? Ya Allah....lindungilah kami semua daripada syaitan durjana itu.
Begitu banyak pengajaran yang terdapat dalam cerita Ayoub itu. Ada juga watak jahatnya tapi kita sebagai manusia yang punya akal dan fikiran yang dikurniakan Allah swt perlulah memilih mana yang baik untuk dijadikan ikutan dan jauhkanlah apa yang tidak baik itu.
Pada aku inilah pengajarannya dalam citer Ayoub ni...
Jadilah seorang pemberi kepada sesiapa pun. Tanamkanlah sifat bersedekah di dalam diri kita. Ringankanlah tangan kita untuk membantu sesiapa saja yang di dalam kesusahan. Percayalah, sifat sedekah itu cukup hebat. Dengan sedekah, umur seseorang itu akan panjang dengan diizinkan Allah swt. Sebaik-baik sedekah adalah sedekah kepada ahli keluarga kita. So, jangan kedekut lagi dengan mama daddy dan adik kakak korang yer.
Sabar dan redhalah dengan apa yang menimpa kita. Kenapa sabar dan redha itu perlu sekali? Sebab dengan sabar saja kita takkan mampu bertahan sampai ke akhirnya. Pernah dengar kan orang kata...sabar itu ada tahapnya. Sebab tu kita perlu sabar dan redha. Sebab redha itu kita menerima apa saja tanpa keluh resah. Redha tiada masa seperti sabar yang perlu menunggu masa untuk meletus bila tiba masanya. Ayoub begitu sabar dan redha dengan ujian yang dihadapinya. Hartanya hilang, anak-anaknya tiada, mak nye meninggal dunia, isterinya jauh daripadanya. Tapi, dia tak pernah gusar sebab dia tahu Allah swt sentiasa ada. Tidak pernah tinggalkannya walaupun sesaat. Cinta Allah swt itu hakiki. Membawa kita ke syurga.
Beribadat hingga ke mati. Apa yang aku tengok dalam citer Ayoub ni begitu menyentuh hati. Walaupun sakit yang amat sangat, tidak mampu berdiri dengan sempurna, badan yang dipenuhi darah dan luka tapi dia tetap tegar beribadat kepada Allah swt. Mampu ke kita menjadi begitu? Ada orang sakit kepala sikit dah tak leh sembahyang. Demam sikit dah tak sembahyang. Sakit kaki dah tak sembahyang. Ya Allah...begitu lalainya kami dalam menunaikan tanggungjawab kepadaMu. Ampunkan dosa-dosa kami Ya Allah.

Hmm...panjang dah ni. Betul la ckap suami aku. Aku ni kalai bercerita, panjang lebar dibuatnya.hehe...
Ok, kalau sape-sape nak tengok citer tu singgah la kat website tv3 tu. Ada kot. Ambil la iktibar daripada cerita tu. Ada satu lagi nak tambah...walau apa pun yang kita buat, baik atau jahat...pasti ada balasannya.
Okeh...meh kita sama-sama pakat upgrade iman kita.
Cepat!!! Masa terhad.
Mungkin 1 saat lepas ni kita akan meninggalkan dunia ini.
Ayuh!!!

0 comments:

Post a Comment

Aku tetap aku...

My photo
Aku insan biasa yang dilahirkan d bumi Allah SWT ini. Nothing special about me. PEACE NO WAR!!!!!
 
...amYunus...© DiseƱado por: Compartidisimo