topbella

Saturday, January 8, 2011

Masa...

Masa itu emas.
Ye ke?
Pada aku, masa itu tidak boleh di tukar ganti. Masa itu tidak ternilai harganya. Malah tidak dapat di nilai dengan sebarang alat sukatan pun.
Masa akan terus berlalu. Tidak kira ketika kita sedih, gembira atau tertekan.
Ia akan terus berlalu ibarat angin yang bertiup.
Sekali ia berlalu, tidak mungkin dapat diundur balik walau apa pun yang kita buat.
Ini bukan cerita Doremon yang boleh diundur masanya.
Kita di alam yang nyata. Di atas Bumi Allah swt.
Masa akan terus berlalu walaupun kadang-kadang kita nak masa itu berhenti seketika.
Walaupun kita jatuh tersungkur, masa tidak akan menunggu kita untuk bangun.
Ia akan terus berlalu seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku di sekitarnya.
Hebatnya anugerah Allah swt ini.


Demi masa...sesungguhnya manusia kerugian.
Melainkan yang beriman dan beramal soleh.
Itulah antara bait lagu Demi Masa yang dinyanyika oleh kumpulan nasyid Raihan.
Kalau dihitung masa 24 jam yang Allah swt bagi kepada kita, berapakah agaknya masa yang kita mengabdikan diri kita kepada Allah swt?
Tak tahu lah kan...
Ku rasa kita banyak menghabiskan masa kita dengan hal dunia sahaja.
Tanpa sedar, yang kita hidup di dunia ini hanya sekejap saja.
Bagi yang bekerja kuat, merasakan masa 24 jam yang diberikan Allah swt ini tidak mencukupi.
Aku pun terlalai dengan masa ini.
Pejam celik pejam celik kita sudah di tahun baru, 2011.
Aku seakan-akan rasa baru saja di tahun 2010. Begitulah cepatnya masa berlalu tanpa kita sedari.
Aku rasa baru je aku di tanah Johor ini tapi rupa-rupanya dah setahun aku di sini.
Kini, aku akan meninggalkan tanah Johor ini untuk mencari angin yang baru. Ke tanah Selangor pula.
Begitulah hidup ini...penuh keajaiban dan kejutan.
Kita tidak akan tahu apa yang berlaku 1 saat yang akan datang.
Ye la...sekarang aku menekan keyboard, mana tahu sekejap lagi aku sudah pergi menghadap Illahi.
Itulah kehidupan,, penuh surprise.


Ingat lima perkara sebelum lima perkara...

SIHAT sebelum SAKIT
TUA sebelum  MUDA
 KAYA sebelum MISKIN
 LAPANG sebelum  SEMPIT
 HIDUP sebelum  MATI...

2 comments:

Wun said...

salam..
wah akak nak dok selangor ke thn ni.. leh la mai umah kami hehee.

p/s: frh follow akak, tanak ke follow frh heheee :)

Nur said...

mana la akk tau frh da blog..frh x ckp pun..nti akk foloow k...

Post a Comment

Aku tetap aku...

My photo
Aku insan biasa yang dilahirkan d bumi Allah SWT ini. Nothing special about me. PEACE NO WAR!!!!!
 
...amYunus...© DiseƱado por: Compartidisimo