topbella

Tuesday, January 25, 2011

Cantik Ke Hodoh?


Kali ni nak citer pasal cantik ke hodoh.
Tak kira la apa-apa pun kan, semua orang nak cantik-cantik saje kan. Padahal tanpa kita sedar, ciptaan Allah swt itu semuanya cantik dan indah belaka. Tapi, tu la mata kita kadang-kadang dikaburi oleh si setan yang durjana dan nafsu. Kalau tak, takkan ada orang yang silap menilai yang mana satu kaca dan yang mana satu permata.
Biasanya, kita selalu fikir orang akan hanya pilih yang cantik-cantik saja. Tak kira la baju ke, kasut ke, kereta ke, pinggan mangkuk ke...semua nak yang cantik.dan.....termasuklah dalam memilih pasangan.
Kalau perempuan...nak yang handsome je. 
Kalau lelaki...nak yang cantik dan lawa saja.
 Tak dinafikan masih ada yang tidak memilih rupa asalkan sedap mata memandang dah la kan. Lagipun setiap pandangan orang itu berbeza. Kita kata cantik, orang kata tak cantik. Kita kata tak lawa, orang kata lawa. Masing-masing punya pandangan yang berbeza. Cantik atau handsome bukannya jaminan untuk dapat kebahagiaan.
Pada aku, tak guna orang tu cantik tapi hatinya busuk. Biar tak berapa cantik pun, asalkan hatinya cantik, penuh dengan sifat mahmudah. Kecantikan itu akan terserlah di muka dengan sendirinya.


Kenal tak orang kat dalam gambar ni? Dialah heroin untuk filem Ketika Cinta Bertasbih. Namanya Oki. Pada aku, dia tak cantik tapi dia sedap mata memandang. Lagi la sedap memandang sebab dia berjilbab dengan sempurna. Bukannya berjilbab tapi nampak leher. Lagi la nampak cantik sebab dia suka tersenyum.
Sebab tu tidak perlulah kita kejar orang cantik je. Kejarlah orang yang hatinya cantik. Kalau dapat rupawan dan hati yang cantik, itu rezeki dan anugerah daripada Allah swt.
So, cantikkan akhlak kita masing-masing sebelum kita cantikkan muka kita yer.
Untuk perempuan yang rasa dia tidak cantik, jangan terus rasa rendah diri kerana lelaki bukan menilai anda dari rupa walaupun ada juga lelaki yang sedemikian rupa. Tapi, masih begitu ramai lelaki yang tidak memandang rupa sebagai perkara utama untuk dijadikan pasangan. Yang penting...agama kita.
Carilah yang beragama tidak kira dia lelaki atau perempuan sebab hanya itu yang mampu membawa kita ke arah kebahagian. Insyaallah..kebahagian di dunia dan juga akhirat.






2 comments:

kakibiskut said...

kategori cantik jugak le tu bro..hehehe

N.Y. said...

xsemestinya juga.sbb ada orang y suka cantik kt luar je tanpa memikirkan yang cantik kat dalam tu.budi bahasanya, agamanya.

Post a Comment

Aku tetap aku...

My photo
Aku insan biasa yang dilahirkan d bumi Allah SWT ini. Nothing special about me. PEACE NO WAR!!!!!
 
...amYunus...© DiseƱado por: Compartidisimo