topbella

Saturday, January 15, 2011

Islamic Komik

Sebut pasal komik ni, pasti ramai peminat komik ni.
Tak kira la komik apa pun, manga ke... yang pasti komik.
Suami aku pun suka baca komik. One Piece la favourite dia. Aku lalu kut depan dia pun dia tak perasan. Aku tak hairan sebab memang macam tu la dia kalau tengah membaca. 100% fokus. Tak kira la baca apa pun...walaupun baca surat khabar yang dah berkurun lamanya.
Kawan aku pun ada juga yag suka baca komik ni, Aini nama dia. Jarang nak jumpa perempuan yang suka komik ni. Antara yang pernah dia baca adalah Hetalia. Aku pun tak tahu apa kebendanya Hetalia tu. Korang cari la sendiri ek.
Biasanya selalu baca kut online la.
Aku pun pernah baca gak komik ni, layan gitu je la. Komik Anak-anak Sidek.hahaha...
Masa aku sekolah rendah dulu, selalu juga la baca komik Anak-anak Sidek ni. Best kan?
Tapi, tu la...sekarang dah takde dah komik Anak-anak Sidek ni. Sedih...:(
Kali ni aku nak citer pasal Islamic Komic. Komik ini menyampaikan mesej tentang agama Islam.
Aku baru je jumpa web ini...so, nak kongsi la kan...sebab sekarang ni payah nak cari komik yang sebegini. Selalunya kita dihidangkan dengan komik yang kartunnya seksi-seksi. Kartun pun seksi wei...
Sebab tu budak sekarang semua tahu walaupun baru berusia 6 tahun.
Aku pernah baca dalam surat khabar tentang kerisauan seorang ayah kerana kartun yang seksi ni.
Tak tahu la berkaitan ke tak kartun dan komik ni. Takpe la kan...dah blog aku. Suka hati aku la kan...hehe...
Sambung citer kepada si bapa tadi...masa dia berjalan-jalan dengan anak dia, anak dia ni berhenti kat kedai  yang jual barangan kartun ni la. Alangkah terkejut bapa tadi sebab ada kartun perempuan yang teramat seksi.
Ada juga kartun lelaki. Terkejut bapa tadi bila si anak bercerita pasal kartun tu.
Ok...sekarang ni..jom kita layan komik ke arah Islam pula yer...

Tajuknya Mengumpat Pensyarah

Ai...aku dulu pun pernah gak mengumapt pensyarah ni. Tapi, sebelum habis belajar tu dah pergi mintak maaf dah. Entah la...nak kata mengumpat pun tak juga. Cuma melahirkan rasa tidak puas hati. Sebab tidak dinafikan ada pensyarah yang tidak menjalankan tugasnya dengan betul. Sebab aku pernah jumpa pensyarah macam tu...Tengok...mengata lagi...Asatafirullah...KAU jauhkanlah aku dari sifat mazmummah...AMINN...
Mungkin di sinilah berperanan komik yang sebegini sebab kita akan tersedar bila baca kata-kata dalam komik ini.

Mengintip Couple  
Kita sentiasa lupa akan kehadiran Raqib dan Atid di sisi kita pada setiap masa. Kita lupa ada yang mencatat segala kebaikan dan kejahtan yang kita buat.




Komik di atas menceritakan pasal aurat. Ada yang bangga bila tidak menutup aurat. Ada juga yang kata, belum tiba masanya lagi nak tutup aurat, kena ikhlas dulu...bukannya boleh paksa-paksa.
Tapi, pernahkah kita fikir itu satu tanggungjawab atau peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah swt.
Sebagai contoh, JPJ dan POLIS akan saman sesiapa saja yang melanggar lampu isyarat yang berwarna merah. Sebab merah itu tanda berhenti. So, sesiapa yang bergerak juga walaupun merah, ia akan disaman. Sebab itu sudah peraturannya. Pernah dengar ke ada orang cakap, nape saman saya?saya tak ikhlas lagi nak berhenti bila lampu isyarat merah. Kalau ada yang jawab begitu, memang orang tu bangang la kan.
Begitu juga dengan menutup aurat. Itu peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah swt. Tapi, hambaNYA begitu berani untuk melanggar peraaturan itu. Siap cakap  nak tunggu keihklasan itu datang sendiri. Wajarkah sikap kita begitu sebagai hambaNYA yangs erba kekurangan?

Okeh...sesiapa yang nak baca lebih banyak lagi komik yang seperti ini. Ini sumbernya...http://dakwah.info/komik/

Marilah kita bersama-sama membaiki diri kita untuk menjadi insan yang lebih baik di dunia dan akhirat.
Kita hidup di duniaini hanya sekejap saja. Ntah bila kita akan meninggalkan apa yang kita ada sekarang.

Sumber komik di dalam blog ini adalah dari http://dakwah.info/komik/

0 comments:

Post a Comment

Aku tetap aku...

My photo
Aku insan biasa yang dilahirkan d bumi Allah SWT ini. Nothing special about me. PEACE NO WAR!!!!!
 
...amYunus...© DiseƱado por: Compartidisimo