topbella

Saturday, January 29, 2011

Nasi Lemak


Nasi lemak memang best kan? Biasanya kat Malaysia ni semua suka nasi lemak. Tak mengira bangsa. Biasanya waktu pagi ramai la yang jual nasi lemak kan. Kalau kat bandar macam Selangor, KL, Johor...bukan waktu pagi je ada nasi lemak ni. Waktu malam pun ada. Kalau kat kampung aku memang susah nak cari nasi lemak malam-malam buta ni.
Citer pasal nasi lemak, memang aku suka nasi lemak. Tapi, sekarang susah nak cari nasi lemak yang sedap dan dibungkus dengan daun pisang. Payah tau nak cari orang yang jual nasi lemak guna daun pisang ni. Kalau nak tahu, sebab pakai daun pisang tu la nasi lemak akan jadi makin sedap. Nak dijadikan cerita...sejak aku duk kat Puchong ni, aku jumpa makcik ni jual nasi lemak letak daun pisang. Memang sedap!
Aku juga baru menghabiskan 1 bungkus nasi lemak tu.
Hahaha...
Dah la dia guna daun pisang buat bungkus nasi lemak tu, sedap, harganya pun RM1.00 je. Susah tau nak cari nasi lemak harga RM1 sekarang. Masa aku duk JB dulu, nasi lemak biasa je RM1.30. Bukan letak apa pun, nasi, sambal dan bilis goreng 2 3 ekor. Makcik yang jual RM1 ni dengan bungkus pakai daun pisang dia letak nasi, sambal ikan bilis, timun 1 hiris dan telur rebus 1 hiris. Telur tu, dia belah 2. Lepas tu, yang sebelah tu, dia belah pulak 3. Tak kecil pun telur tu sebab dia guna telur besar. Memang menyelerakan. Bila buka je bungkus tu...wah...wanginya bau dia...sebab dia letak daun pisang.


Macam ni la makcik tu bungkus nasi lemak. Tapi gambar ni aku ambil kat internet. Kalau pergi lewat sikit, memang habis la nasi lemak dia. Tapi, kalau hari Sabtu dan Ahad dia buat banyak sikit sebab ramai orang beli. 4 tahun yang lalu pun, makcik tu jual nasi lemak RM1. Sebab dulu, aku pernah duk Puchong dan jadi pelanggan setia dia. Sekarang ni pun masih lagi jual dengan harga yang sama.


Masa aku duk Sentul dulu pun ada juga jumpa nasi lemak letak daun pisang ni. Kat kedai mamak. Aku pernah makan dengan kawan sekelas aku. Ada lagi 1 kedai kat area Jalan Raja Laut, nasi lemak dia, ada kangkung. Masa buka bungkusan tu, terkejut jugak aku. Sebab tu first time aku makan nasi lemak ada sayur kangkung. Kawan aku cakap, ada juga yang letak. Macam-macam kan. Tapi, tu la first time aku makan nasi lemak dengan sayur kangkung. Tapi, pada aku la kan, aku lagi suka makan nasi lemak yang pure...iaitu...nasi lemak yang letak sambal bilis, timun dan telur. Kalau makan dengan ayam tumis ke, sotong tumis ke...aku macam dah hilang feel makan nasi lemak. Selera aku la. Selera korang tak tahu la pulak.
Nasi lemak yang paling best adalah nasi lemak yang ma aku buat la.
Of course! Sebab masakan yang tersedap adalah masakan ibu. 

0 comments:

Post a Comment

Aku tetap aku...

My photo
Aku insan biasa yang dilahirkan d bumi Allah SWT ini. Nothing special about me. PEACE NO WAR!!!!!
 
...amYunus...© DiseƱado por: Compartidisimo