topbella

Tuesday, January 18, 2011

Wanita Oh Wanita

Wanita...Perempuan...Gadis...
Semuanya digelar Kaum Hawa.
Allah swt menciptakan Hawa kerana Adam a.s kesunyian ketika di dalam syurga.
Kedudukan wanita begitu mulia di sisi Allah swt. Wanita begitu mudah untuk memasuki syurga. Syaratnya taat pada perintah Allah swt dan RasulNYA serta patuh pada suami. Masuklah wanita itu ke dalam syurga melalui mana-mana pintu sekalipun.
Mengeksplotasi wanita.
Pernahkah anda dengar tentang ini? Apakah maksud mengeksplotasi wanita pada anda?
Perkataan yang lain adalah mempergunakan wanita.
Pada aku, sekarang begitu banyak orang yang mempergunakan wanita dan yang paling menyedihkan adalah wanita begitu bangga apabila dirinya dipergunakan sesuka hati.
Pernahkah anda terfikir kenapa dalam setiap iklan barang, orang menggunkan wanita sebagai model?
Yang menghairankan ada juga wanita dijadikan model walaupun ia tiada kaitan pun dengan wanita. Dan aku juga tak tahu apa motif wanita itu digunakan.
Sebagai contoh, model wanita yang digunakan untuk kereta. Tambah-tambah lagi, bila ada perlumbaan. Tidak kira la anjuran daripada mana-mana syarikat pun, yang pasti modelnya adalah wanita. Lagi menghairankan adalah wanitanya berpakaian seksi dan teramat seksi.
Wanita duk bergaya kat kereta dengan pakai mini skirt dan tube je sampai nampak benda yang tak sepatutnya nampak. Aku tak faham apa motif wanita bergaya begitu di tepi kereta untuk tontonan ramai. Tidakkah itu dipanggil mengekspolatasi wanita?


Kenapa modelnya harus wanita?
Kenapa tidak lelaki sedangkan kereta lebih sinonim dengan lelaki?
Enjin kereta yang hendak diperkenalkan atau tubuh badan wanita yang menghairahkan yang hendak dipertontonkan?
Alahai manusia yang bernama wanita...
Sedihnya aku...
Cuba tengok iklan kat tv...semuanya guna wanita.
Iklan tilam, ubat gigi, deodoran, ubat nyamuk, pencuci lantai dan macam-macam lagi la.


Kelmarin, aku tertengok rancangan kecantikan kat tv secara tak sengaja. Tak pernah tengok pun sebelum ni. Rancangannya adalah menguruskan badan. Ada seorang peserta wanita ini. dulu sedikit berisi dan setelah menggunakan produk tu, dia tampil kurus. Sempatlah wanita tu buat catwalk. Lepas tu dia buat lakonan semula tentang wanita itu ketika sedikit berisi. Bengang dan kelakar jugaklah lakonan semula tu.
**Lakonan semula**
Wanita ini disuruh oleh bos untuk melayan seorang pelanggan yang nak beli kereta mewah. Cara wanita itu bercakap memang kurang ajar la pada aku sebagai pelanggan. Antara dialognya...
Wanita : Nak beli kereta ke? (dengan nada yang amat kerek)
Pelanggan : Ye, nak beli kereta.
Wanita : Ada duit ke? Downpayment RM30,000.00 ni? Boleh ke bayar?
Pelanggan : Ooo...RM30,000.00. Boleh, takde masalah.
Wanita : Ye ke boleh? RM30,000.00 ni banyak tau. Orang lain mana ada duit nak bayar RM30,000.00 ni. Ye ke encik nak beli ni? Confirm cukup duit?
Pelanggan : Cukup la. Kalau tak cukup, saya tak datang sini.
Wanita : Ye ke cukup? Entah-entah takde duit.

**Akhirnya pelanggan itu blah macam tu je. And then, bos dia datang. Lepas tu kena marah la sebab pelanggan dah lari. Lepas tu bos dia duk membebel sebab penampilan diri dan suruh wanita itu kuruskan badan supaya pelanggan tak lari.

Aku tak faham kenapa lakonan semula begitu. Aku tak nampka pun masalah dari segi penampilan. Sebab wanita itu dah cukup cantik dengan aurat tertutup. Pada aku, wanita itu mengalami masalah untuk berkomunikasi secara baik dengan pelanggan. Tengok lah sendiri betapa kurang ajarnya dia yang mempertikaikan seorang pelanggan. Kalau aku pun, aku blah macam tu. Silap haribulan dapat pelanggan yang bagi sepatah dua kata, habislah ko. Menangis dibuatnya.
Kalau nak marah-marah dan jenis tak boleh cakap lemah lembut dengan orang, jangan jadi customer service or ajen jualan. Kena belajar cara komunikasi dulu bukannya sibuk nak kurus.
Pada aku, tak kira kurus atau gemuk...kalau dah pandai jaga hati orang, cakap lemah lembut. Insyaallah kita akan berjaya. Tengoklah betapa rancangan ini mempergunakan wanita.
Dan wanita pula tersenyum bangga.

Jangan marah orang yang nak mempergunakan wanita kerana ada wanita begitu suka dirinya dipergunakan sewenang-wenangnya oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Fikir-fikirkanlah....
Tepuk dada tanya iman.
Jangan ditanya pada selera kerana kalau ikut selera semua nak bedal tanpa mengira halal atau haram.

0 comments:

Post a Comment

Aku tetap aku...

My photo
Aku insan biasa yang dilahirkan d bumi Allah SWT ini. Nothing special about me. PEACE NO WAR!!!!!
 
...amYunus...© DiseƱado por: Compartidisimo